Apps, spelen, leren, inspireren

IMG_0290Ze zit op de rode bank in de grote ruimte bij Seats2Meet, alsof ze gewoon bij ons in de huiskamer is. Aan weerskanten zitten jongens. Ik kijk vanuit de zaal naar haar, tweede rij, ‘moeder van’. Sipke Jan Bousema gaat tussen ze in zitten en stelt vragen. Emma is als eerste aan de beurt. Ze antwoordt voorzichtig, maar is op haar gemak.

Samen met Tim, Erik en Puck is Emma uitgenodigd door de organisatie van de themadag Apps en Educatie van het Apprilfestival. Ze maken deel uit van het kidspanel om inzicht te geven in hun belevingswereld en hoe zij aankijken tegen apps. Dit allemaal naar aanleiding van het artikel in J/M waarvoor ze een tijdje geleden is geïnterviewd.

Onze jongens zijn ook mee. Tijdens de presentaties geven ze er de voorkeur aan zich op de iPod terug te trekken in de wereld van Minecraft, maar voor de workshop Lego Education Lab zijn ze wel te porren. Als ze daarna het ‘Fablab’ hebben ontdekt zijn ze daar niet meer weg te slaan: het staat er vol met robots om zelf te bedienen, virtual reality brillen en er is een 3D-printer: een herkansing dus voor oudste zoon!

IMG_0304De ‘digital natives’ krijgen vervolgens spontaan de uitdaging om samen een app te bouwen in de vier uur tot de afsluiting. Ze trekken zich terug en gaan aan de slag. In de pauze neem ik een kijkje. Ze blijken al lekker op dreef. Met name Puck (15, “Puck en het raadsel van de codes“) en Erik (14, www.erikvanderplas.com) zijn in veel opzichten een stuk verder dan Emma, maar daar lijkt ze zich niets van aan te trekken.
Ze lijken met z’n vieren een vrij natuurlijke manier van samenwerken te hebben gevonden; Tim en Emma houden zich vooral bezig met plaatjes maken en zoeken en het testen van de app, Erik en Puck doen het technische werk en ‘programmeren de boel aan elkaar’.

Als de vier aan het einde van de middag op onderhoudende wijze de zelfgemaakte app ‘Taalrobot’ presenteren kijkt het publiek – uitsluitend volwassenen – vol bewondering en enthousiasme toe. Gezien het feit dat ze maar vier uur de tijd hadden zijn ze zelf ook ‘best tevreden’.

Tijdens de afsluitende borrel duiken we met z’n allen het Fablab nog een keer in. Daar gaan de kids nog even helemaal los. Allemaal leuk en aardig dat programmeren, maar dat digitale speelgoed is ook echt ‘vet’.

We hebben allemaal een ontzettend leuke dag gehad. Emma heeft genoten. Zelf heb ik weer IMG_0332stof tot nadenken meegenomen: ik heb zo veel inspirerende en enthousiasmerende dingen gehoord en gezien dat ik me afvraag of dit misschien een richting is voor mijn carriereswitch. Maar hoe, wat en waar? Dat moet ik dan gaan uitzoeken..
Is daar al een app voor?

One thought on “Apps, spelen, leren, inspireren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *